Ghanasaskia wo 8-2 - Reisverslag uit Atroni, Ghana van saskia boidin - WaarBenJij.nu Ghanasaskia wo 8-2 - Reisverslag uit Atroni, Ghana van saskia boidin - WaarBenJij.nu

Ghanasaskia wo 8-2

Blijf op de hoogte en volg saskia

08 Februari 2017 | Ghana, Atroni

Vandaag rijden we weer, min of meer de hele dag, terug naar de kust.
Deze dag komen we langs veel landelijke streken met niet echt jungle, maar wel veel woeste begroeiing en bomen.
1 kort stuk brede weg met onberispelijk asfalt, verder weer wegen vol bulten en gaten. 1 keer wijkt een enorme vrachtwagen-tegenligger op het laatste moment uit voor een kuil, wrijft langs onze bus met 60 kilometer per uur, pfoe!
Veel politieposten opeens, met welke reden? Geld vangen? Wij blanken in de kerk bus mogen elke keer zo doorrijden.
Diverse begraafplaatsen gezien onderweg, nou ja, groepjes graven langs de weg alsof ze er neergestrooid zijn, door elkaar, soms helemaal overgroeid, geen hek erom, kortom lekker rommeltje.
Termietenheuvels!
Jongetje van twee speelt met een machete (groot kapmes) zo lang als hijzelf.
Maar o o o die Borden langs de weg, geweldig!
 Zoals: God is love funcentre.
Of: Jezus say yes fast food (en dat op een stalletje van anderhalf bij anderhalve meter)
Of alleen het erg blanke en erg heilig kijkende hoofd van Jezus naast de vermelding: hairdresser, naast allerlei voorbeeld kapsels
Grote reclames voor wedkantoren met afbeeldingen van Ronaldo en....Van Persie!.
Of: We need peaceful elections ( in allerlei soorten en maten verkondigd, er waren vorig jaar november verkiezingen)
Abundant Oracle medical centre, foto's erbij van een witte dokter met stethoscoop, een microscoop, een doos pillen- - - geen alternative medicine dus!

We bezoeken de plaats van een oude slavenmarkt, niet ver van de kust. Daar werden ze gebaad in een riviertje en gefatsoeneerd na een week of zes lopen, om daarna verkocht te worden en gebrandmerkt en dit te gaan naar de kust. Er zouden 10 miljoen slaven zijn verhandeld daar! Heftig hoor!
 Inclusief naïeve tekenkunst van hoe het er dan aan toe ging, en inspirerend praatje van een retired teacher die vertrekt wat er daar gebeurd is met als motto: don't feel guilty, but be open about what has happened and learn from it for the future!
Erg mooi, alleen zegt hij er ook bij dat er veel zwarte mensen zijn die van binnen nog geketend zijn aan het verleden, hij zelf ook. Dus toch een beetje dubbel. Maar ja, als je andere mensen bepaalde dingen toewenst, dan praat je meestal ook tegen jezelf he.
Heel wat anders, ook groeit daar bamboe van wel twintig meter hoog en zo dik als een mannenarm.
En dan gaan we nog langs bij een district hospital, waar een Nederlandse organisatie een diabetes controle  programma heeft opgezet. Erg warm zaaltje, bevlogen spreker, maar achteraf zeer wisselende meningen in de groep over de zinvolheid van zo'n programma in dit land, waar medicijnen helemaal niet altijd beschikbaar zijn, in het ziekenhuis, en alleen het ziekenhuis krijg je je die vergoed van de verzekering, waar de verzekering de ziekenhuizen een JAAR te laat betaalt, waar mensen geen geld hebben om het zelf ergens anders te kopen, en er geen goede structuur is vanuit de overheid om gezond gedrag te bevorderen.
Dan een nieuw hotel in cape coast, een plaats die gezellig oogt als de vorige twee, veel minder lege kale plekken tussen alle bebouwing, veel grote kerken en levendige straatjes. Echt zwembad, wat direct als we aankomen uitgebreid wordt schoongemaakt ( was wel nodig ook!!) En zo lauw is, dat een frisse duik niet echt mogelijk lijkt. Wel WiFi, maar heel langzaam.
We gaan eten aan de kust aan een rijke mensen strand, golfbaan, golfles, paardrijden, dure auto's. Hoge palmen, (relatief) duur eten, geluid van flinke golven bij het diner. En een beetje moe, van alle reizen en socialisen. Wel meer muggen hier, door de lagunes. Hopelijk niet in mijn kamer, ze kunnen zoveel nare ziekten overbrengen hier.
Gelukkig nog geen groepslid echt gemeen ziek geworden, alleen wat buik problemen het en der.
En dan lekker afkoelen in de hotel kamer. Wat ben ik blij met de goed werkende airco!!!

• 09 Februari 2017 - 08:54

Hans:

Nog steeds niemand ziek?

• 09 Februari 2017 - 13:16

Bert:

Mooie foto's va kunst vorwerpen ivm slavernij, en leuke dokters op het strand.

Prachtig land, het magisch realisme floreert nog volop. Je waant je zo in een boek van Gabriel Garcia Marquez