Ghanasaskia donderdag 9-2 - Reisverslag uit Atroni, Ghana van saskia boidin - WaarBenJij.nu Ghanasaskia donderdag 9-2 - Reisverslag uit Atroni, Ghana van saskia boidin - WaarBenJij.nu

Ghanasaskia donderdag 9-2

Blijf op de hoogte en volg saskia

09 Februari 2017 | Ghana, Atroni

Jullie hebben het gemerkt: ook in het nieuwste hotel is WiFi. Super sloom maar het werkt wel!
Heerlijk om te slapen in een kamer die niet heel erg naar mottenballen stinkt.
Nog heerlijker zal het volgende week zijn als ik ergens zal slapen waar ik geen oordopjes inhoef voor de herrie (airco!)
En ik kan volgens mij echt niet slapen zonder airco, verwende westerling die ik ben. Een vriendin van mij ( die het Kanaal wil overzwemmen) zegt, dat je lichaam niet kan wennen aan kou of warmte, dat het allemaal psychologie is als je denkt dat je eraan went. Dus probeer ik de hele dag te bedenken dat die klamme hitte gewoon oké is ( gaat het makkelijkst in de Airco-bus....)
Oef. Gezonde levensstijl hebt, is niet zoveel mogelijk in een bus zitten, of anders staand luisteren en het te warm hebben. Mijn rug is helemaal ontevreden over zo weinig bewegen. En paar hele stoere groepsleden lopen nog wel een stukje hard op het strand.
 En ach, het is maar tijdelijk.
We zitten in een sjiek hotel in principe. Meestal grote kamers, twee grote fonteinen ( niet werkend), grote tv's ( Europees voetbal, en soapseries met extreem geacteerde emotie uitingen)
Ontbijt met witbrood en jam en omelet en fruit (zoals overal) EN bonen en worstjes en kip en rijst en fufu met hot peppersauce.
Een mooi geasfalteerde oprit...... Behalve de eerste 10 meter, die zijn zo steil en stenig dat de bus elke keer vervaarlijk langs de bodem schraapt.

Weer onderweg! Langs de straat in de stad enorme grote brede goten, of greppels ( halve meter breed, meter diep), met loop stoepjes er overheen. Zal wel heel veel water door stromen soms.... Als
Op de markt staat er weer iemand te preachen in een microfoon. De hele kerk bestaat verder uit een flapover met: church of Christ en een gebed, beetje slordig, er op geschreven.
Overal rijden tweedehands Minibusjes, heel vaak met de oorspronkelijke belettering er nog op, zoals van metzgerei Schmidt uit Düsseldorf. Beetje raar gezicht!
We gaan naar een district hospital, verder het binnenland in. De weg is voor een groot deel onverhard. Dusty Dusty!! Bomen langs de weg zijn helemaal oranje van het stof.
Er lopen regelmatig mensen langs de weg met benen in hele rare standen, waaraan je af ziet, dat het ooit gebroken is geweest en dat niemand het dan goed heeft gezet. Hele hele rare standen, het lijkt wel Picasso!
De chauffeur stopt speciaal voor ons bij een cacaoboom en de grote ovalen vrucht ervan gaat de bus door.
Dan een bezoek aan het district hospital, met weer een power point met cijfers, beetje herhaling van zetten.
Wel een heel mooi ziekenhuis, schoon, vol bloeiende struiken, en ook overal geplastificeerde protocollen voor allerlei ziekten en situaties, hoe je handen te wassen, family planning etc. Daarna weer een fantastische snelle warme lunch in de ziekenhuis kantine voor 2 euro.
En dan in drie groepen naar een CHP, Community Health Post, kleine eerstelijns post met een aantal verpleegkundigen, soms ook een verloskundige en een psychiatrisch verpleegkundige.
Hele boeiende uitwisseling van informatie en ervaringen! Ze zien 15 patiënten per dag, doen ook huisbezoeken, mogen zeer beperkt aantal medicijnen voorschrijven, controleren kinderen en vaccineren, doen aan family planning (houten penis available voor condoom les!)
Maar moeten ook veel doorsturen, mogen wel malaria sneldiagnostiek doen en dat behandelen, maar geen glucose meten of antibiotica geven.
Ze vinden hun werk mooi maar de condities niet goed: Hebben geen enkele invloed op waar ze te werk worden gesteld en moeten dan zelf huisvesting zoeken,  zitten vlak naast de public toilet, de stripjes om bloedarmoede te meten zijn alweer maanden op, de enige ambulance voor de hele provincie is zeven maanden in de reparatie geweest.
En dan weer terug naar de stad.
Zelfs langs enige stukje echt tropisch oerwoudreservaat. Helaas helaas geen tijd om daar te gaan kijken.....
Drankje gedaan bij te aaien krokodillen, 100 witte reigers in een boom, zwerm gele vogels met zwarte koppen

• 10 Februari 2017 - 09:16

Claudia:

Interessant, zie doen dus ook psychiatrie? Ben benieuwd wat ze daar dan kunnen en aan middelen hebben. Ik vermoed alleen antipsychotica of zo .... ?
    Krijgen jullie ook nog patienten te zien, of mag je meekijken met hoe ze behandelen? Of gaat het meer om de organisatie van de zorg?
    Oh ja, ik weet inmiddels wel een en ander van thermofysiologie en koude adaptatie maar eigenlijk niks van warmteadaptatie....

• 10 Februari 2017 - 12:08

Anneke:

Meid, ik reis een beetje met je mee, maar ik mis natuurlijk de geuren, kleuren, warmte, enzenz, hier is het winters, wanneer ben je eigenlijk weer retour en is je zoon nu ook al in het vreemde, verre?